onsdag 11 juni 2008

De opålitliga tågen

Som vi kan läsa på DN.se så råder just nu full kaos i tågtrafiken på flera sträckor beroende på skogsbränder.

Återigen ser vi direkta exempel på hur opålitligt detta färdmedel är. Är det inte löv på spåren som orsakar stopp eller kraftiga förseningar så är det snö, nedrivna ledningar, påkörda björnar/älgar/får, eller som i detta fall, skogsbränder. Just skogsbränder är dessutom många gånger orsakade av gnistbildning från tågen (undrar om man inberäknar detta i tågtrafikens växthusgasutsläpp...?)

Det tåls att upprepas; Händelser som denna understryker hur fantastiskt korkat Miljöpartiets krav på förbud mot inrikes flygtrafik söder om Sundsvall fram till år 2020 är. Ett mer vettigt förslag - ur flera aspekter - vore att förbjuda MP-tokarna och deras samhällsfarliga idéer som kan komma att kosta samhället miljarder i förlorad tid och pengar om de någonsin realiseras.



Bilden ovan är en skogsbrand nordost om Vågsjön, belägen mitt i triangeln Surahammar-Kolsva-Skinnskatteberg som jag råkade flyga över i måndags morse. Branden var redan känd och brandbekämpning fanns på plats. Vet inte hur det gick sedan men förhoppningsvis fick dom den under kontroll.

En annan skogbrand i Sigtuna upptäcktes i ett tidigt skede häromdagen och skadorna kunde därmed begränsas. De som observerade och rapporterade branden först var... piloterna på ett inrikesflyg!

15 kommentarer:

Skeptikern sa...

Jag läste i en artikel att Kina planerar 50 nya flygplatser inom en 20-årsperiod. Jag undrar vad nettoeffekten på klimatet blir om Sverige samtidigt lägger ner hela sin inrikestrafik... Någon från Miljöpartiet kanske skulle kunna besvara det :)

Anonym sa...

Det är inget fel alls på tåg som färdmedel. Befinner mig i skrivande stund i Japan och tågen här, jösses vilka underbara tingestar de är. Det är bara den urusla svenska sättet att hantera tågtrafiken som ställer till det. Japans och sveriges klimat skiljer sig inte så jättemycket i slutändan.

Så döm inte ut tågen bara för att SJ & Banverket är inkompetenta, åk till Japan och se efter hur det skall vara!

magnus sa...

anonym (som borde skriva signatur): "Japans och sveriges klimat skiljer sig inte så jättemycket i slutändan."

Hur tänkte du här? Är det temperatur och inte befolkningsmängd och befolkningstäthet som bestämmer hur bra tåg är?

Anonym sa...

Även om Japan har bra tågförbindelser, finns det sannolikt inge korrelation till att Sverige skall lyckas åstadkomma samma kvakitet som i Japan. Sverige är tyvärr på väg utför som land i allt snabbare takt.

nomad67 sa...

anonym: Jag dömer inte ut tågen, alla transportsätt har sin plats i samhället. Vad jag däremot dömer ut är MP:s mfl sinnesjuka idéer som innebär att man vill förbjuda ett transportsätt som är ekonomiskt självbärande till förmån för ett betydligt mer opålitligt alternativ som dessutom kräver massiva statliga investeringar och därefter kontinuerligt ekonomiskt understöd för att folk ska ha råd att nyttja det.

Japan och Sverige har f.ö. inte liknande klimat, möjligtvis har Sapporo i nordligaste Japan ett klimat likvärdigt Malmö. Tokyo, Osaka och andra städer belägna på centrala ön har en medeltemperatur på ca 14°C november-februari, alltså ingen vinter att prata om.

nomad67 sa...

skeptikern: Som du nämnde i något av dina inlägg, det här med helhetsperspektiv verkar inte existera i denna debatt.

Thomas Palm sa...

recon, det där med ekonomiskt självbärande är det lite si och så med. Ledningen på Bromma flygfält har t ex gått ut och skrutit med att de går med vinst. Tror fan det, de får hyra marken för en krona, och med det avtal som då gällde ingick ett område med stormarknader som hyrdes ut i andra hand till marknadspris.

nomad67 sa...

Palm: Du har givetvis rätt, men Bromma ägs av Luftfartsverket som är helstatligt och därför blir hela vinsten statens. Jag syftade på de flyglinjer som trafikeras av privata bolag snarare än individuella flygplatser.

Visst finns det vissa flygplatser som får kommunalt stöd men som jämförelse, järnvägen får ca 8 miljarder/år i stöd, flyget ca 115 miljoner samtidigt som järnvägens del i transportarbetet utgör ca 1/3 av flygets.

Anonym sa...

Tåget har potential bara det får tilräckliga resurser. Flyget smutsar ju ner och förbrukar något otroligt mycket energi, vilket väl vi skeptiker också borde kunna hålla med om?

Anonym sa...

SD sa...
Jag bor ca 175 m från E22 i Norrköping och konstaterar att långtradartrafiken är oavbruten i stort sett hela natten. 5 min mellan bilarna, högst.

Tänk så underbart det vore om vi fick fart på järnvägslinjen till Hultsfred (och Oskarshamn och Kalmar och smalspåret till Växjö) igen, och kunde sköta de här transporterna rationellt. Och så jättefint för sysselsättningen... "Stationskarl - ett yrke att vara klimatstolt över!"

Anonym sa...

Jag håller med recon att tåget är ett bra komplement, men att ensidigt se på tåget som en universallösning förefaller lite naivt.
Så, en enkel fråga:
Om tåget har en sådan potential,är billigt, effektivt och på alla sätt överlägset alla andra transportmedel, varför har det inte slagit igenom på alla fronter?
Kan jag få ett bra svar?
DV

nomad67 sa...

näst sista anonym: Hur mycket resurser är tillräckligt? Götalandsbanan kostar ca 25 miljarder och med spårförlängning till Stockholm skulle den kunna ersätta flygsträckan Göteborg-Stockholm, ca 1 promille av svenska inrikesflyget.

Du verkar dessutom gått på SJ:s (och kanske SNF:s?) lögner om att svenska tåg skulle vara "rena" på något sätt. Det finns ett gemensamt elnät i Europa och av den el som strömmar där är största delen kolkraftsproducerad. Var elen sedan används spelar ingen roll, det finns inga exklusiva separata elnät med grön el för tåget.

Att ett flygplan är mer energiförbrukande än tåg är korrekt, men så kommer man också fram i snitt 4 ggr fortare. Räknat på utsläpp per passagerarkilometer ligger ett modernt jetplan marginellt över tåg: 30g C för flyg, 21g C för tåg.

Sist, svenska inrikesflyget står för ca 1% av landets totala växthusgasutsläpp. Vattenfall, som bl a producerar en signifikant del av den el som förbrukas av tågtrafiken i landet, står i utlandet ensamt för mer växthusgasutsläpp än samtliga utsläpp som sker inom landets gränser.

Thomas Palm sa...

Recon, i och med att flygplatserna subventioneras kan de ta ut orealistiskt låga priser av flygbolagen vilket i sin tur gör att de kan sänka sina priser eller öka sin vinst.

Anonym sa...

Thomas,
Har inte SJ subvetionerats de senaste 60 åren?
DV

nomad67 sa...

Palm: Det är små flygplatser i främst nordligare glesbygdsområden som är subventionerade så att diverse orter ska kunna finnas kvar. Flygbolagen lockas dit med låga priser eftersom politikerna vet att det är samhällsekonomiskt olönsamt om ortsbefolkningen flyttar till storstäderna.

Ska du jämföra flygplatser så ska du jämföra med Banverket, inte SJ. SJ:s motsvarighet är flygbolagen, inte kommunalt ägda flygplatser.