6 augusti 2005 nödlandade en ATR-72 från tunisiska flygbolaget TunInter i medelhavet pga bränslebrist orsakad av en felaktig bränslemätare. Våghöjden vid tillfället varierade mellan 1,25 och 2,5 meter och 11 av 34 personer ombord omkom. Kaptenen och styrmannen var bland dom överlevande. Kaptenen har nu dömts skyldig till dråp i Italiensk domstol och riskerar 10 år i fängelse. Enligt diverse artiklar som cirkulerar på nätet, bl a denna i DN, greps kapten (som är muslim) av panik och började be till Allah istället för att försöka landa planet.

Domen motiveras bland annat även med att planet kunde ha glidflugit till Palermo. Problemet är att haverirapporten (länk nedan) konstaterar att medan det i teorin fanns den möjligheten så var det under rådande omständigheter ytterst tveksamt om detta var genomförbart. Haverirapporten innehåller även en del anmärkningar på saker som inte genomfördes procedurenligt men här läggs också en stor del av skulden på kabinpersonalen där en av de två flygvärdarna/värdinnorna ombord drabbades av panik och inte utförde sitt jobb som förväntat.
Hur var det nu med kapten och hans bönande/panik? Lyssna på Cockpit Voice Recordern för de sista 5 minuterna av flighten och bedöm själva.
I mitt professionella tycke utförde båda piloterna sitt jobb så gott dom kunde under rådande omständigheter. Ingenstans hörs något tecken på panik och "bönandet" består av knappt hörbara viskningar. Och för detta ska en pilot som utförde sitt jobb få avtjäna 10 år i fängelse...? Hindsight is 20/20 är ett bra amerikanskt uttryck som betyder att det är lätt att vara efterklok, något som kontorsråttorna i den italienska domstolen tydligt har demonstrerat och som idiotiska journalister okritiskt har vidareförmedlat till omvärlden. Situationen är dock garanterat annorlunda när man väl sitter i skiten.
Det skamligaste i denna skamliga historia är hur DN:s reporter vinklar händelseförloppet och framställer kaptenen som ett paniskt bönande kolli. Om det kan bli så här oärligt, felvinklat och förfalskat i detta fall så kan man föreställa sig hur illa det också är i DN:s rapportering av andra ämnesområden. Något att tänka på nästa gång du läser klimatartiklar av diverse kvasidoktorer.
Referens: Italienska flygmyndigheternas haverirapport
6 kommentarer:
Klimatartiklar? Hmm, kanske...
Men kolla valfri artikeln om kriminalitet/invandring i Sverige, i valfri regimkontrollerad tidning (AB, DN, SVD etc) och du kommer snabbt märka att lögnerna i denna artikel är blaha-blaha.
Min personliga favorit är när de (Metro, AB, Expressen etc) editerar bilderna så den suddiga personen helt plötsligt får ljus hudfärg. Tydligen etiskt, politiskt korrekt och ärligt i dagens Sverige. Något sanningen inte är.
Illwill: Det kan inte vara så att den suddiga personen faktiskt har ljus hudfärg? Eller är alla kriminella mörkhyade menar du?
Snart tas både flygledare och piloter bort, då slipper vi alla olyckor som kan relateras till dessa yrkesgrupper.
Samtidigt blir flyget ändå billigare.
Jag längtar till den dagen jag får en röststyrd fyrsitsig VLTO typ www.moller.com
Inga fordon eller maskiner kommer få framföras av människor på annat en inhägnade områden...
Gilla läget.
Det kommer såklart finnas elektroniskt inhägnade områden till flygentusiaster.
Obemannat fraktflyg tycks hindras av försäkringsregler bl.a.
Vem skulle vara tryggare i dag om hissar kördes av hisspojkar i stället för elektronik?
Vad gäller inläggets motiv och innehåll är det givetvis korrekt..
Jag fick ett mail av en redaktör på DN häromdagen där han ursäktade att han inte kunde svara på min fråga...
Det var så många..
Jag var bland de första..
Jag svarade att jag aldrig trodde att han skulle svara jag sände in min fråga för att kunna registrera den och i framtiden lägga den till alla andra som visar hur samhällsfarlig dagens journalistik och selektiva rapportering är.
Samla information så blir vi i vart fall av med presstöd.
Ruskig historia. Haverirapporten trycker ju nästan helt på bristande rutiner i hela kedjan.
Förresten det helt automatiserade har väl ändå svårt att klara det oväntade. Som fåglar i motorerna. NY-händelsen.
Varför bröts den här maskinen isär så illa. Måste ha varit vinkeln på slutet?
Om flyg, Vad med Cessnan som landade på isen i arktis. Sett ngn rapport om den. Är de fortfarande förgasarbestyckade. Då är det väl bara i som kan släcka båda snurrorna. Annars var det väl soppatorsk även där. Här i länet hade vi en figur som landade på landsväg 2 ggr i snbb följd efter att ha tankat för snålt. Han fick sluta med flygandet.
F-låt ngt off ...
Tidningarna har jag personlig erfarenhet av när jag drattade i sjön i Stadsgården i April och inte kom upp för att stegen var isig. Blev räddad till livet av rådig däcksmatros på tysk båt.
Den historien var rät vinklad för att ge dramatilk och läsvärde i AB
Gunnar: Att planet bröts itu kan bero på att vågorna var rätt rejäla vid tillfället. Dessutom verkar dom ha haft något hög sjunkhastighet eftersom propellrarna inte var flöjlade (enl. haverirapporten). Dock tycker jag mig höra co-pilot säga "feather props" vid något tillfälle på CVR-inspelningen.
Cessnan på Baffin Island var en 337 Skymaster som inte har förgasare. Däremot tycks piloterna inte ha följt checklistan för ferryflygning och struntat i att isolera något olje/luftfilter. Detta frös i båda motorerna med resultatet att all olja försvann. Verkar vara ett amatörmisstag helt enkelt
Skicka en kommentar